Wspomaganie rozwoju dzieci młodszych
Rozwój dzieci najmłodszych należy wspierać w następujących zakresach:
- funkcjonowania w środowisku,
- samoobsługowym,
- komunikowania się,
- percepcji i koordynacji,
- czynności poznawczych,
- sprawności manualnej.
Pragniemy Wszystkim Rodzicom dzieci najmłodszych przedstawić poniżej propozycje zabaw i ćwiczeń wspomagających rozwój psychoruchowy maluszków. Zachęcamy do wykorzystania poniższych propozycji do wspólnej zabawy z dzieckiem w domu.
FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU
- ustalenie możliwych do spełnienia zasad obowiązujących w domu (w przedszkole) - konsekwentne ich przestrzeganie,
- nabywanie umiejętności przerywania zabawy w określonym czasie,
- wyrabianie nawyku odkładania zabawek na swoje miejsce,
- kształtowanie nawyku współdziałania z rówiesnikami podczs zabaw swobodny,
- pokazywanie, zachęcanie do zabaw tematycznych, np. w dom, w sklep, w lekarza; pomoc w zorganizowaniu takiej zabawy,
- krytyka konkretnego, niewłaściwego zachowania - nigdy nie dziecka!
- zachęta do określania własnego nastroju, nazywania stanów emocjonalnych (jestem wesoła, jestem zła, jestem smutna...), rozmowy z dzieckiem na ten temat,
- nagradzanie właściwych zachowań pochwałami,
- podejmowanie prób oceny zachowań postaci z bajek, opowiadań,
- wspólne wykonywanie prac plastycznych (rodzeństwo, cała Rodzinka),
- zabawy i ćwiczenia ruchowe w parach metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne (patrz w zakładce " Warto przeczytać - metody pracy z dziećmi"),
- zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa, miłości, akceptacji (patrz artykuł "Dziecięce potrzeby, dziecięce emocje").