Metoda nauki czytania i pisania B. Rocławskiego zwana jest METODĄ GLOTTODYDAKTYCZNĄ : syntetyczno - analityczną. Glottodydaktyka znaczy nauczanie i uczenie sie języka. Koncepcja Rocławskiego zakłada łączenie techniki płynnego czytania ze zrozumieniem z nauką pisania, ponieważ zdaniem autora nie należy odrywać czytania od pisania i uczyć czytania bez pisania.

    Ta metoda zakłada również bierne poznawanie liter już od trzylatków. Dzieci opatrują się z 44 literami alfabetu. Tutaj w alfabecie Nauczyciel umieszcza wszystkie zmiękczenia oraz dwuznaki. Rocławski zaprojektował również specjalne klocki zwane LOGO, które na swoich ściankach mają wzór litery - drukowany mały i wielki oraz pisany mały i wielki. Takie klocki są do dyspozycji naszych dzieci w salach.

    Autor opracowal nawet specjalny program do pracy swoją metodą. Wyróżnił w nim założenia programowe dla poszczególnych grup wiekowych. Uważa bowiem, że naukę czytania i pisania powinny poprzedzać następujące działania ze strony Nauczyciela:


Rozpoznanie w czasie pierwszych miesięcy pobytu dziecka w przedszkolu

            • jego sprawności komunikowania się,
            • stanu percepcji wzrokowej,
            • stanu pamiętania słuchem i wzrokiem jednostek językowych,
            • stanu syntezy, a na końcu analizy słuchowej i wzrokowej,
            • stanu sprawności manualnej,
            • stanu rozwoju społeczno - emocjonalnego,
            • stanu rozbudzenia poznawczego,
            • stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego,

Doskonalenie komunikowanie się,
Ćwiczenie sprawności spostrzegania słuchowego,
Wprowadzanie klocków LOGO do zabawy,
Bierne poznawanie liter na zasadzie zabawy,
Rozwijanie pamięci wzrokowej (kształt graficzny liter jako zanków graficznycvh, symboli),
Uczenie właściwego posługiwania się przyborami do pisania i rysowania,
Uczenie wskazywania lewej i prawej strony ciała oraz pokazywania lewej i prawej ręki.

Powyższe założenia dotyczą dzieci trzyletnich i wszystkich pozostałych,
które pierwszy raz przyszły do przedszkola.

Z wiekiem dziecka autor założenia - wymogi poszerza.

Metoda Rocławskiego w grupie dzieci sześcioletnich zakłada, m. in. :

Ćwiczenia szybkiego rozpoznawania liter i sylab,
Ćwiczenia czytania techniką ślizgania się, gdzie zabronione jest głoskowanie,
Wdrażanie do globalnego czytania (całościowego),
Uczenie czytania cichego i czytania ze zrozumieniem,
Zachęcanie do czytania książek i czasopis dziecięcych.

Czytanie rozpoczyna się wówczas,
gdy dziecko radzi sobie z syntezą głoskową znając przy tym wszystkie litery.



W ramach tej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.