Twórcą EDUKACJI PRZEZ RUCH jest Pani Dorota Dziamska
EDUKACJA PRZEZ RUCH to pedagogiczny system kształcenia i terapii przeznaczony do pracy
z dziećmi na poziomie edukacji elementarnej. Nawiązuje on do holistycznej koncepcji rozwoju człowieka
i rozwija umiejętności konstruowania rzeczywistych zajęć zintegrowanych. Chodzi tu przede wszystkim
o zintegrowany sposób pracy organizmu podczas uczenia się !
Edukacja przez ruch to system form i metod kształcenia oraz terapii, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu. Człowiek rusza się, a więc przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki ktorym poznaje otaczający świat.
- badania dowodzą, że aby czlowiek mógł się prawidłowo rozwijać, to w proces uczenia się powinny być wplecione wszystkie zmysły,
- narzędziem edukacji przez ruch jest koło integracji sensorycznej, czyli koło zintegrowanego ruchu organizmu,
- integracja sensoryczna to spójność wykonywanych czynności, współwykonywanie, jednoczesność (dzieci patrzą, słuchają, kreślą, chodzą...),
- integracja sensoryczna to proporcja w aktzwizowaniu wszystkich zmysłów,
- podczas zajęć ruch powinien być zaplanowany, rytmiczny, dopełniony muzyką lub z niej wyprowadzany.
Celem ćwiczenia edukacji przez ruch jest aktywizowanie struktury pamięci długotrwałej,
a konkretnie jej trzech struktur:
- Pamięci proceduralnej (dziecko rusza się w każdym ćwiczeniu),
- Pamięci zdarzenia, epizodycznej (przeżycia emocjonalne danego ćwiczenia - dźwięki, muzyka, rytm),
- Wiedzy (efekt ćwiczenia, np. praca plastyczna staje się punktem wyjścia do realizacji innych treści).
Każde zajęcie prowadzone omawianą metodą zawiera kolejne etapy:
- ćwiczenia o charakterze graficznym lub manipulacyjnym - rytmicznie wykonywane przy optymalnym ruchu ciała,
- swobodne działanie z wykorzystaniem różnychy technik plastycznych, prowadzące do powstania karty pracy,
- zestawienie indywidualnych kart pracy w kartę zespołową, swobodna rozmowa na jej temat,
- wykorzystanie powstałej karty pracy do przemyślanej analizy, dzięki której możemy zaplanować kolejene formy działania dzieci podczas zajęć.
Podczas zajęć wykorzystujemy trzy podstawowe formy aktywności dzieci:
- Ćwiczenie - doskonali poszczególne funkcje organizmu,np. kreślenie, tupanie, skakanie,
- Zabawę - zawiera kilka ćwiczeć, np. w zabawie "Deszcz nad miastem" dzieci chodzą wokół stołu, kreślą rytmicznie krople ręką lewą i prawą,
- Grę - składa się z kilku ćwiczeń wg określonych zasad (np. ograniczenie czasu ich wykonywania).
3 - 4 latek
kreśli rytmicznie jedną ręką kreski, kropki, owale, niepełne wiązki z punktu,
5 - latek
kreśli rytmicznie oburącz kreski, kropki, owale, niepełne wiązki z punktu, fale, spirale, jodełki, zygzaki,
6 - 7 latek
kreśli naprzemienne, rytmiczne ćwiczenia graficzne, takie jak podane wyżej dla dzieci młodszych,
a oprócz tego pełną wiązkę z punktu.
Poniżej prezentujemy przykłady prac naszych wychowanków wykonanych
z wykorzystaniem metody Edukacja Przez Ruch.