Twórcą metody DZIECIĘCA MATEMATYKA jest E. Gruszczyk-Kolczyńsa Metoda wspomaga rozwój umysłowy dzieci i dobrze przygotowuje je do szkoły. Powstała w wyniku badań naukowych zmierzających do połączenia w jeden proces:
-
intensywnego wspomagania rozwoju inteligencji operacyjnej dzieci,
-
kształtowania odporności emocjonalnej potrzebnej dzieciom do pokonywania trudności,
-
rozwijania umiejętności matematycznych stosowanych w codziennym życiu i wymaganych potem na lekcjach matematyki.
Taki zakres kształcenia sprzyja stymulowaniu uzdolnień matematycznych u dzieci i dobrze przygotowuje je do nauki matematyki w szkole.
W tej metodzie nie stosuje się tradycyjnego podziału treści kształcenia ze względu na wiek dzieci. Opracowanych jest 14 bloków programowych:
-
Orientacja przestrzenna.
-
Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.
-
Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw.
-
Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów.
-
Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka.
-
Klasyfikacja.
-
Pomaganie dzieciom uświadomieniu sobie stałej liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują one zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej. Równoliczność. Przybliżanie dzieciom aspektu kardynalnego liczby.
-
Ustawianie po kolei, numerowanie. Przybliżanie dzieciom aspektu porządkowego liczby.
-
Długość: kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości.
-
Intuicje geometryczne.
-
Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego.
-
Pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałej ilości płynów,chociaż po przelaniu wydaje się, że jest więcej lub mniej.
-
Waga i ważenie.
-
Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią. Zapisywanie czynności matematycznych w sposób dostępny dla sześciolatków.
W każdym z nich znajdują się treści dobrane tak, aby rozwinąć najważniejsze czynności intelektualne i ukształtować te umiejętności, które są ważne dla dalszej edukacji matematycznej dzieci. W każdym bloku treści ułożone są zgodnie z rozwojem dziecięcych możliwości na danym etapie rozwoju. Warunkiem mądrego wspomagania rozwoju dzieci jest zachowanie cyklu rozwojowego i dokładne opanowanie treści łatwiejszych przed przejściem do kolejnych.