Autorem ODIMIENNEJ METODY NAUKI CZYTANIA jest Irena Majchrzak. Metodę tę można stosować już w grupie dzieci trzyletnich. Jak sama nazwa wskazuje, dzieci na początku poznają litery
w obrębie swojego imienia. Etap ten nazywamy Inicjacją. Przebieg inicjacji ma charakter indywidualnego kontaktu Dziecko - Nauczyciel. Dziecko siedzi po lewej stronie nauczyciela, tak aby mogło obserwować ruchy jego prawej reki. Na poliniowanej kartce Nauczyciel pisze poszczególne litery imienia dziecka
z jednoczesnym ich wybrzmiewaniem. Pozwala dziecku dokładnie przyjrzeć się zapisowi imienia. Następnie pokazuje wizytówkę ze swoim imieniem i zaprasza do szukania wspólnych liter i różnic. Później na oddzielnych karteczkach pisze wszystkie litery imienia dziecka, miesza je i prosi by ono poskładało je
w odpowiedniej kolejności.

 
Inicjacja przebiega bez pośpiechu. Nie wyręcza się dziecka, pomaga mu się, jeśli to jest konieczne,
ale nie dąży się za wszelką cenę do wykonania zadania.

 Odimienna metoda nauki czytania zakłada umieszczenie w sali tzw.
ŚCIANY PEŁNEJ LITER.

     Na ścianie w sali umieszczamy alfabet - wszystkie litery duże, małe, drukowane i pisane. Dzieci oprócz liter zanjadujących się w ich "imieniu" na wizytówce, poznają kolejne litery alfabetu. Przedstawione litery (trzy, cztery w ciągu jednej sesji) dziecko odszukuje na wizytówce i zaznacza je np. kuleczkami plasteliny.

       

Jak bawimy się z dziećmi stosując elementy metody I. Majchrzak?

ZABAWY WIZYTÓWKAMI

  • Nauczyciel przygotowuje dla każdego dziecka kopertę,  w której znajdują się napisane na oddzielnych kartonikach litery składające się na imiona. Dzieci składają imię najpierw wg wzoru, potem z pamięci. Układaja swoje imiona nawzajem, wyszukują różnice i podopieństwa, przeliczają ilość liter wskazanych przez N. Nauczyciel przygotowuje dla dzieci po pewnym czasie różne formy brzmienia ich imion, np. Tomek, Tomcio, Tomasz...
  • Nauczyciel rozkłada losowo wizytówki dzieci w sali (na dywanie, szafce, stole, krzesełku itp.) Zaprasza dzieci do odszukania swojej wizytowki. Następuje kolejne rozłożenie wizytówek.
  • Nauczyciel oznacza krzesełka dzieci ich imionami. Prosi o rozstawienie krzesełek na dywanie. Dzieci biegają między nimi w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce siadają na dowolnym krześle i odczytują na czyim krześle usiadły.
  • Dzieci biegają w rytm melodii po sali z wizytówkami w ręku. Na sygnał N. dobierają się wg poleceń, np. dobieramy się w zespoły ze względu na pierwszą literę imienia, ostatnią literę imienia lub np. ilość liter a. 
  • Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel podaje kolejno wizytówki. Najpierw krąży pierwsza wizytówka tak długo, aż zatrzyma ją dla siebie właściciel. Potem N. podaje koleją wizytówkę, itd.
  • Dzieci po przyjściu do przedszkola odszukują swoją wizytowkę i umieszczają ją na tablicy obecności.

     

NAZYWANIE ŚWIATA

     Zabawa polega na dopasowaniu nazw do otaczających dziecko przedmiotów. To gra, w której dziecko za pomocą wyrazów ćwiczy ciągle na nowo rozpoznawanie kształtów i brzmienie liter alfabetu w różnych kombinacjach (układ liter w wyrazie). Nauczyciel przygotowuje karteczki z nazwami różnych przedmiotów. Zadaniem dziecka jest odszukanie przedmiotów i przypisanie im odpowiedniej wizytówki. Przy pierwszej próbie gry używamy wyrazów prostych, np. lala, miś. Wyrazy mogą powtarzać się każdego dnia, lecz obok znanych już muszą znaleźć się nowe. Zabawa powinna odbywać się w ciszy i  skupieniu.

        

 SESJE CZYTELNICZE

     Dominującą formą tego etapu są gry czytelnicze. Mogą przybierać formy zabawy polegającej na dopasowaniu wyrazów, a później zdań do odpowiednich ilustracji, inscenizacji, np. "Ta lalka ma żółtą sukienkę". Dzieci mogą tutaj również wykonywać polecenia N. zapisane na kartce, odczytywać zagadki itp. Jest to etap czytania ze zrozumieniem.

W ramach tej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.